Avtizem in OKM

Ali ste videli oddaje o obsesivno kompulzivni motnji na TLC. Spremljali so skupino odraslih ljudi z OKM, kjer jih je terapevt zdravil z izpostavljanjem v nekaj tednih. Pri vseh v skupini so bili uspešni, le enega so že po prvem tedno poslali domov. Bil je učitelj matematike, ki je poleg OKM imel tudi Aspergerjev sindrom. Pojasnili so, da pri motnjah avtističnega spektra metoda z izpostavljanjem ni učinkovita.

Našla sem zelo malo zapisov in informacij o OKM pri avtistih – nekateri pravijo, da je to samostojna motnja, drugi trdijo, da je to simptom avtizma. Je prav vseeno, kaj rečejo. Dejstvo je, da je zelo naporno, če si mora nekdo venomer umivati roke, če ne more prijeti kljuke na vratih, če potrebuje svežo brisačo za vsako umivanje rok, ker vidi bacile vsepovsod. Pred davnimi leti so bodočim socialnim delavkam predstavljali OKM kot prisilna ravnanja, ki jih posameznik izvaja z iracionalnim razlogom v izogib iracionalnim posledicam- npr.: mora prešteti vse svetilke, ko gre po ulici, da ne bo neurja. Avtist navadno ne more ubesediti svojih strahov. Ne ve, kaj ga sili v to, da je potrebno luč trikrat ugasniti in ponovno prižgati, preden se lahko ugasne pred spanjem.

Na An Aspergers Journey – An Actually.Autistic.Family Blog   sem prebrala Zapis “Aspiejev OKM je povezan z bacili in čistočo. Aspie ima tudi stalno navado umivanja rok.  V najslabšem primeru je lahko to storil 15-krat na dan, končal z dermatitisom in se tuširal večkrat na dan. Zdaj se je to nekoliko zmanjšalo. Vendar vedno vpraša o tem, ali je oprano ali ne. To je zelo težko poskušati razložiti drugim. Včasih je lažje samo reči, da je to, kot vsi ostali potrebujejo, da so stvari čiste, vendar še bolj ekstremno.” in nadalje navaja, da ima fant težave pri uporabi stranišča v šoli in so problem rešili: “K sreči je njegova srednja šola tako dobro razumela njegov OKM. Vedno imajo na razpolago rokavice za enkratno uporabo, poleg tega pa lahko uporabi tudi eno od toalet, namenjenih osebju in invalidnim učencem (invalidski voziček).”

Kdor tega ne pozna, ne more razumeti, da bi kakšen otrok imel težave pri uporabi šolskega stranišča in je samo potrditev, da je čudak, starši, ki to pojasnjujejo, pa ga zagovarjajo.

Če živiš z aspijem, veš, da lahko marsikaj pričakuješ in da njegova ravnanja v večini niso taka, kot so, da bi tebe jezil. Pač pa ga neki nam ne očitni impulzi silijo, da se obnaša tako, kot se. Če opazuješ, se poglabljaš, iščeš informacije, se pogovarjaš z njim, boš morda uspel odkriti, da ga zelo vznemiri dotik določene tkanine, ali hrskanje, ko kdo je jabolko… starši bi morali poznati vse možne pojavne oblike MAS, da bi lažje prepoznali, kaj sproža neustrezne reakcije. Pomislite samo, kako prijeten je žamet, kako prijetno je sedeti na sedežih, ki so oblazinjeni z žametom. zelo težko si je predstavljati, da bi koga sedenje na naslanjaču z žametom tako vznemirilo, da bi izgubil kontrolo nad sabo. To se nekaterim osebam z MAS dogaja.

Ob vsem skupaj, ob vseh posebnostih, ki jih doživlja in izraža je pravzaprav vseeno, ali je MAS plus OKM ali samo MAS. Karkoli že je, mora prenašati sam in njegova družina.

Foto: Pixabay

Dodaj odgovor